Week 4 in Alicante

19 mei 2019 - Alicante, Spanje

Het is weer zo ver. De zonnige week in Alicante is alweer voorbij. Ik mag namelijk weer schrijven over mijn avontuur in het mooie, zonnige zuiden van Spanje.
Ook deze week vloog weer, net zoals de vorige 3 weken, voorbij. Ik heb deze week een leuke stageweek gehad, waarin ik voor de eerste keer mocht meelopen met de verpleegkundige.

Laten we maar snel beginnen….

Maandag 13 mei 2019
De eerste keer meelopen met de verpleegkundige!

Op deze mooie, zonnige dag had ik samen met Dion een avonddienst. In de ochtend heb ik heerlijk op het strand gelegen. Het was namelijk al 24 graden in de ochtend…. Heerlijk!!!
Om 2 uur zijn we samen op de bus gestapt naar stage.
Eindelijk was het dan zo ver! Ik mocht meelopen met de verpleegkundige, Sergio.

Als eerste begonnen we met het klaar maken van de medicatie voor de volgende dag, zodat de verpleegkundige (die de volgende dag een vroege dienst had) meteen alle medicatie kon uitdelen. Eerst heb ik mee gekeken hoe ze dat hier in Spanje precies doen.

De medicatie geven ze op vier verschillende tijden: Desayuno (ontbijt), Comida (lunch), Merienda (avondeten) en Cena (om 22.00 uur).
Voor elke zorgvrager hebben ze een medicatiebak met daarin 7 verschillende vakken, voor elke dag één. Elke dag heeft een andere kleur (zie foto’s stage). Daarnaast hebben ze een grote map waar alle medicatielijsten in zitten van elke zorgvrager. Alle medicatie van iedere zorgvrager worden bewaard in een eigen bak. Dit doet mij erg laten denken aan mijn oma, die heeft namelijk ook zo’n bak voor de medicijnen van mijn opa in haar badkamerkastje staan. Maar ja, hier is dat dus keer veertig. Erg veel dus….
Eerst heb ik natuurlijk mee gekeken hoe de verpleegkundige de medicatie uitzet. Nadat ik dat een paar keer had gezien, mocht ik het ook doen. Ik heb vervolgens alle medicatie mogen afmaken onder toezicht van de verpleegkundige natuurlijk. Gelukkig had ik al best snel door hoe het allemaal in elkaar zat en was het eigenlijk helemaal niet zo moeilijk. Het was vooral belangrijk om je concentratie er bij te houden en om natuurlijk geen fouten te maken. Nadat we dit hebben gedaan, moest er veel van die medicatie gemalen worden. Ook dit heb ik samen met de verpleegkundige mogen doen. De medicatie wordt dan in bakjes gezet voor ieder tijdstip. Daarna wordt de medicatie weg gezet in een kast voor de volgende ochtend.
Na het klaarmaken van de medicatie was het tijd om naar de woonkamer te gaan om de medicatie uit te delen van deze avond. Ik heb vooral mee gekeken, omdat ik de namen van de zorgvragers nog niet allemaal wist.
Verder ben ik daarna weer met de verzorging mee gelopen, omdat de verpleegkundige vooral nog administratief werk had (dat is met mijn kennis van Spaans niet zo handig).

Dinsdag 14 mei 2019
Een mooie zonnige vrije dag!

Op deze dag heb ik rustig aan gedaan. Ik moest natuurlijk even uitrusten na die leuke, maar drukke avonddienst. Ik heb heerlijke, verse groentesoep met pannenkoeken gemaakt voor mijn huisgenoten. Voor de rest was het op deze dag prachtig weer, dus ben ik een lekker rondje gaan wandelen door Alicante.

Woensdag 15 mei 2019
Ochtenddienst!

Op deze dag ging de wekker om half 6, dat went nog steeds niet….  Ik had deze dienst samen met Nanda, Dion en Jeantien. Eenmaal aangekomen op stage mocht ik beginnen op Azul (blauw), dit is de 2de verdieping van het gebouw. Hier liggen zorgvragers met somatische klachten. Ik mocht tijdens deze dienst al veel zelfstandig doen, maar de collega waarmee ik samen werkte bleef op dezelfde kamer. Dit is voor wanneer de zorgvragers iets nodig hebben en ik niet begrijp wat ze bedoelen. Dit gebeurt nog regelmatig, ondanks mijn Spaans langzaam beter wordt. Toch kan ik nog geen grotere gesprekken voeren met de bewoners.
Dit is soms erg moeilijk voor mij, maar ook voor de zorgvragers als we elkaar niet begrijpen. Vaak probeer ik dan aan te wijzen wat ik bedoel of ik haal een collega erbij, maar stap voor stap gaan we vooruit.
Na de lunch kwam er een muzikant Spaanse muziek spelen. Dit vonden de zorgvragers erg leuk en ik heb toen nog met een zorgvrager gedanst. Op het einde werd er voor ons geklapt. Dit was erg leuk en iedereen leek erg vrolijk. Na deze gezellige, maar ook drukke dienst ben ik op de bus gestapt naar huis.

Donderdag 16 mei 2019
Avonddienst!

Ik had weer een avonddienst samen met Jeantien, Nanda en Dion. Tijdens deze avonddienst mocht ik ook weer mee lopen met de verpleegkundige, Esther. Zij kan héél goed Engels spreken, omdat ze twee jaar in Engeland heeft gewerkt. Dit is erg fijn, omdat er eindelijk iemand is die mij goed begrijpt. Ook heb ik tijdens deze dienst weer de medicatie mogen klaar maken. Wel vertelde ze me dat de apotheek binnen kort voorgepakte zakjes met de medicatie (blisters) voor cliënten gaat leveren. Dit zal voor het personeel heel veel werk en tijd schelen. Ze was hier dan ook erg blij mee.
Rond half 7 gingen de verpleegkundige en ik naar de woonkamer om de bloedsuikerwaardes te prikken bij de zorgvragers met diabetes. Ik mocht het direct zelf doen.
Ik moest prikken met het naaldje zelf, hier in Spanje hebben ze namelijk geen prikpen. Dit vond ik erg moeilijk om te doen omdat ik geen diepte zie en zo moeilijk kon inschatten of ik goed in de vinger had geprikt. Ook werken ze hier met een insulineschema. Als de bloedsuikerwaarde een bepaalde waarde heeft wordt er zo veel insuline gespoten (zie foto’s stage). Dit is voor mij erg wennen omdat in Nederland iedere zorgvrager een eigen insuline schema heeft. Nadat we klaar waren met het insuline spuiten en bloedsuikers prikken, gingen we de medicatie uitdelen. Ook worden dan de oogdruppels en oordruppels gegeven. Na de medicatieronde zijn de verpleegkundige en ik weer naar kantoor gegaan om de laatste medicatie voor de volgende dag klaar te maken. Deze dienst vloog voorbij en voordat ik het wist zaten we alweer in de bus naar huis.

Vrijdag 17 mei 2019
Shop till you drop!!

Op deze dag begon mijn weekend al. Louka, Georgia en ik gingen shoppen bij de Primark en andere winkels in het winkelcentrum ‘Graan Via”. Dit winkelcentrum ligt 20 minuten van het appartement af. Het was een geslaagde dag.  Ik heb goed gescoord bij de winkels, maar ach soms moet jij jezelf een beetje verwennen. Ik ging dus met een tas vol kleren naar huis.
Na deze leuke dag heb ik voor Louka, Georgia en Nicole wraps gemaakt met kip. Hmm, het smaakte goed.

Zaterdag 18 mei 2019
Songfestival!

Ook op deze dag had ik heerlijk vrij. Ik heb rustig aan gedaan, wat wasjes gedraaid en mijn kamer opgeruimd. In de avond hebben we het spannende songfestival gekeken onder genot van heerlijke hapjes en een beetje alcohol. Wat super dat Nederland gewonnen heeft!!

Nu ben ik weer aan het einde van deze week en ga ik nog genieten van mijn vrije zondag.

Bedankt allemaal voor de lieve reacties op mijn blog. Adios!

Veel liefs,
Hannah!

1. Nicole Bemelmans Gouverne Heer:
    Super weer om te lezen. Geniet lekker verder daar. Liefs Bemelmansjes xxx
  2. Elianne:
    19 mei 2019
    Het is idd net de pillendoos van opa.🤣🤣🤣.
    Fijn dat je zo geniet. Liefs mam
  3. Danielle:
    19 mei 2019
    Ha Hannah!! Wat fijn om te lezen, je hebt het er echt naar je zin!! Die huisgenoten zullen wel blij zijn met een kok als jij!!! Geniet nog komende weken.... liefs Danielle
  4. Nathalie:
    19 mei 2019
    Wat heerlijk om weer een verslag van je te lezen! Dikke kus van ons xxx
  5. Oma:
    19 mei 2019
    Hoi Hannah, Jouw weken daar vliegen om en dat is een goed teken. Wij, opa ook, zijn erg blij dat je zo duidelijk geniet!!! Als ik het zo hoor mag je wel een koffer erbij boeken na alle verwennerijen( lees aankopen). Groetjes doeg!!!

Hoe dan ook geniet van je tijd in España.
  6. Pascalle Wierts:
    19 mei 2019
    Weer fantastisch om weer te lezen Hannah. Fijn dat je zo ook beter spaans gaat leren te praten .
    Tevens heb je je draai goed gevonden. Geniet ervan😘😘
  7. Dorine:
    20 mei 2019
    De tijd vliegt; je bent al weer een maand in Spanje. Fijn dat je de taal langzaam machtig wordt. Volgens mij heb je je draai wel gevonden. Ik wens je weer een fijne nieuwe week toe.
  8. Fransien Relouw:
    20 mei 2019
    Werken, zon, vakantie en veel nieuwe dingen leren, fijn om te lezen hoe je dit ervaart 'ver' weg van huis.
  9. Meriam:
    21 mei 2019
    Hoi Hannah, fijn om te lezen dat het goed met je gaat daar in Spanje.
  10. Mary:
    23 mei 2019
    Leuk Hannah! Vooral ook leuk om te lezen dat je je al helemaal thuis voelt! En volgens mij ben jij de kokkin des huizes hahahaha. Ik zou zo bij je intrekken 🤪... veel plezier lieverd. 😘