Week 5 in Alicante

26 mei 2019 - Alicante, Spanje

De leuke en mooie week in het zonnige zuiden is alweer om. Voor mijn gevoel was ik nog net aan de vorige blog bezig. Ik had deze week alleen maar avonddiensten, dus ik hoefde gelukkig niet iedere dag zoooo… vroeg op.

Maandag 20 mei 2019
De eerste avonddienst deze week

Samen met Nicole had ik deze dag een avonddienst. In de ochtend heb ik wat wasjes gedraaid aangezien de wasmand alweer aardig vol was. Dit is toch echt het nadeel van niet thuis wonen.  Ook heb ik heerlijke pastasalade gemaakt om mee te nemen naar stage. Al snel was het tijd om de bus te pakken en naar stage te gaan. Ik liep deze dienst samen met de verpleegkundige, Esther, die heel goed Engels spreek. Wat is dat toch fijn! Je kunt gewoon alles vragen aan haar en zij begrijpt je dan.
Ik heb tijdens deze dienst van alles mogen doen. Van bloedsuikerwaardes meten tot wondjes verzorgen met natuurlijk Betadine.
De avond vloog heel snel om. Voordat ik het wist was het alweer 9 uur en tijd om naar huis te gaan.

Dinsdag 21 mei 2019
Avonddienst 2

Op deze dag had ik een avonddienst samen met medestudenten  Nicole en Dion. Ik stond samen met Nicole op de PG-afdeling. We begonnen om 3 uur met de wc-ronde, dit gaat altijd erg langzaam omdat de cliënten allemaal een voor een op de wc worden gezet. Daarna ben ik gezellig bij de mensen gaan zitten. Ik begin steeds meer woorden te kennen maar een heel gesprek voeren is nog erg lastig. Het is gezellig brabbelen, met hand en voet. Na onze pauze was het alweer tijd voor het avondeten. De meeste mensen worden geholpen met eten. De kok had heerlijke tomatensoep met geroosterd brood en olijfolie er op gemaakt. Dit eten ze heel veel in Spanje.
Na het avondeten begonnen we met de eerste zorgvragers op bed te leggen. Ik mocht al veel mensen alleen verzorgen en op bed leggen. Dit vind ik erg fijn, ze kijken wat je kan en je mag dat dan ook doen. Wat had ik deze dienst fijn gewerkt!

Woensdag 22 mei 2019
Een mooie warme vrije dag!

De wekker ging al om half 9. Laura, onze stagebegeleider kwam bij ons op bezoek om te kijken hoe het met ons ging. We hebben gezellig gekletst over van alles en nog wat. Ook vroeg ze wat we tot nu toen van de zorg in Spanje vinden. Ik vertelde dat ik de zorg heel anders vind dan in Nederland.
Dingen in de zorg die we in Nederland op een andere manier doen. Hoe er wordt omgegaan met dementerenden bijvoorbeeld. Toch zie ik dat de mensen die hier in de zorg werken dat met heel hun hart en overtuiging doen. Anders is dan ook niet altijd per definitie slechter. Het is denk ik gewoon wat je gewend bent.

Na het gezellige bezoek hebben Nicole en ik onze badkleding aan gedaan en zijn we naar het strand gegaan. Rond 3 uur kwam Anna er nog bij liggen, zij had namelijk een dagdienst gehad. Na een heerlijke en warme middag op het strand zijn we met een lekker ijsje teruggelopen naar het appartement.  Nicole en ik gingen de volgende dag van kamer gingen ruilen, omdat ik 5 weken samen met Louka op een gedeelde kamer heb geslapen en het tijd was om te ruilen naar een eigen kamer. We begonnen deze avond met de klerenkast om te hangen. Zodra we dat hadden gedaan hebben we samen gekookt en heerlijke kip met broccoli en aardappelen gegeten.

Donderdag 23 mei 2019
Avonddienst 3

In de ochtend hebben Nicole en ik van kamer geruild. Nadat ik mijn nieuwe kamer had ingericht, ben ik rustig op de bank gaan zitten. Ik had een avonddienst samen met Nicole. Tijdens deze dienst stond ik weer op de pg-afdeling. De avond verliep goed. Wel was het erg warm dus de collega’s deden het rustig aan. Nou ja, op Spaanse begrippen is “rustig” nog snel doorwerken.

De dienst vloog weer voorbij. Wel hadden we een zorgvrager die snel agressief wordt als hij naar bed moet. Vaak moeten we deze zorgvrager met drie man op bed leggen. Helaas werd ik flink geslagen, maar dit neem je een zorgvrager nooit kwalijk. Deze mensen hebben gewoon angst voor iets wat hij niet wilt. Dit vind ik soms erg lastig en ik merk dat de collega’s hier vaak niet zo goed mee weten om te gaan, ze raken geïrriteerd waardoor de zorgvrager nog onrustiger wordt. Het beste is gewoon om in zo’n situatie rustig te blijven en de zorgvrager te kalmeren. Dit probeerde ik aan te geven aan mijn collega’s maar dat is, voor mij, lastig om uit te leggen in het Spaans en zij vinden het erg lastig om te begrijpen. Dit is een van de dingen waarin je merkt dat de Spaanse verzorgenden een opleiding hebben van een jaar. Ze bedoelen het allemaal zo goed, maar sommigen missen inzichten en kennis hoe ze anders om kunnen gaan met agressieve dementerenden.

Vrijdag 24 mei 2019
Uitslapennnn..

Ik had deze dag vrij dus ik kon lekker uitslapen. Eenmaal wakker gingen Georgia, Nicole en ik heerlijke pannenkoeken maken met natuurlijk spek en kaas. Na het eten ben ik een stuk gaan wandelen in de stad. Maar al snel begon het te regenen en zijn wij op een terrasje gaan zitten. Wat heerlijk is dat toch, genieten van het uitzicht en de levendigheid van de stad en natuurlijk een heerlijk drankje!

Daarna ben ik rustig terug gelopen naar het appartement. Toen ben ik heerlijk op de bank geploft.  Na een aantal afleveringen op Netflix gingen Georgia, Anna en ik samen lekkere worstjes, aardappelen en bloemkool eten. In de avond hebben we samen een film gekeken. Een rustige maar gezellige avond thuis .
Niet dat jullie denken dat we alleen maar stappen!

Zaterdag 25 mei 2019
De laatste avonddienst van deze leuke week!

Nadat ik heb uitgeslapen, ben ik de Mercadona (de supermarkt) in gelopen om eten te halen voor mijn avonddienst. Voordat ik het in de gaten had, was het alweer tijd om naar stage te gaan. Samen met Anna had ik avonddienst, de avond verliep rustig. Na de dienst ben ik nog samen met mijn huisgenoten en de studenten van het andere appartement in Alicante op stap geweest. Het was een gezellige, maar ook late avond.

Nu komt deze blog weer tot het einde, het was een rustige stageweek. Nu ga ik nog  genieten van mijn vrije zonnige zondag op het strand samen met mijn huisgenoten en misschien nog een cocktail op een gezellig terrasje, wie weet.
Ik wil iedereen weer bedanken voor de leuke reacties op mijn blog van vorige week en natuurlijk het lezen van deze blog. Adios!

Veel liefs,
Hannah

1. Bettina:
    26 mei 2019
    Wat fijn om je blog te lezen, fijn dat je er goed mee kan omgaan ook al is het anders dan wij in Nederland gewend zijn en dat je benoemt dat het dan niet perse verkeerd en of slecht is👍🏻Super
  2. Dorine Teeken:
    Hoi Hannah,
    Meid, je leert en je leert en je leert! Wat een mooie reflectie: niet alles wat anders is, is perse slechter. En ook hartstikke mooi dat je de rust weet te bewaren bij een agressieve zorgvrager. Maar dat past ook wel bij jou. Heerlijk om te lezen dat je je zo goed door het Spaanse leven beweegt. Fijn! Op naar een volgende inspirerende week.
  3. Oma:
    26 mei 2019
    Ha, Hannah, het is erg fijn om te lezen dat jij je zo goed in je , nu natuurlijk gebruinde, vel voelt.
    Straks weet je precies hoe je die twee ouwetjes (vooral opa) in het gareel kunt houden. Ook knap trouwens dat je zo trouw blijft aan je blog!!! We genieten ervan en kijken er iedere week naar uit.
    Geniet van Spanje, de zon , het werk en je vrije tijd. daaaag!!!
  4. Carla:
    27 mei 2019
    Hannah..leuk over je belevenissen te lezen. Bijzonder je ervaringen en wie weet voeg je ook wat van jouw ervaringen uit Nederland aan de spaanse werkwijze toe en kunnen ze anders met de zorg voor de angstige zorgvrager omgaan. SUCCES. Veel plezier en geniet ook van de komende week.