Week 8 in Alicante

16 juni 2019 - Alicante, Spanje

Zo ik ga weer eens rustig zitten voor deze blog. In deze week heb ik 5 dagen stage moeten lopen. Dat was wel even wennen na 1 dikke week vrij te hebben gehad. En wow ik zit al 2 maanden in Spanje. Wat gaat het toch snel! Over 3 weken ga ik alweer naar Nederland.

Nou hoe is deze week verlopen?

Maandag 10 juni 2019

Ochtenddienst 1

De ochtend start weer om half 6 toen mijn wekker afging. En wat was dat even moeilijk om op te staan. Samen met Anna ging ik met de bus naar stage. Tijdens deze ochtend liep ik op de pg-afdeling mee. Ik mocht de cliënten zelf verzorgen. Het was een erg rustige dienst, maar voor dat ik het wist was het alweer tijd om naar huis te gaan. In de avond hebben we kip met groenten en rijst gegeten. Lekker simpel, maar Anna en ik hadden allebei geen zin om uitgebreid te koken.

Dinsdag 11 juni 2019

Ochtenddienst 2

Tijdens deze ochtenddienst liep ik mee met de nieuwe verpleegkundige mee. Want Esther, de verpleegkundige die goed Engels sprak ging helaas weg. Dus de nieuwe verpleegkundige was de vorige dag al ingewerkt en moest deze dag direct al alleen lopen. Wel wist ze nog geen namen en wist ze niet wat ze moest doen bij de zorgvragers die bijvoorbeeld wonden hadden. Daarom heb ik haar geholpen en alles uitgelegd. Ik heb namelijk al regelmatig meegelopen met de verpleegkundige dus ik weet wel wat er zoal moet gebeuren. Het was wel een drukke dag omdat we van hop naar her renden. Maar het was wel weer een leerzame dag omdat ik toch echt respect voor de verpleegkundigen. Die moet namelijk in haar/zijn eentje een huis van 60 cliënten voorzien van verpleegkundige zorg en dat na een inwerkperiode van 1 dag met een niet Spaans sprekende stagiaire🙄.

Woensdag 12 juni 2019

Ochtenddienst 3

Ik had deze dag samen met Nicole een ochtenddienst. We hebben allebei op de pg-afdeling gewerkt. Ik liep samen met een collega mee die helaas totaal geen Engels kan maar wel altijd probeert om het te uitbeelden of aan te wijzen. Dit is superfijn. Tijdens deze dienst kwam nog een muziekkant op bezoek en die speelde oude Spaanse muziek voor de bewoners. Je ziet bewoners echt op bloeien en ik heb zelfs nog met een cliënt gedanst. Hij vond dit erg leuk. En daarna vertelde hij dat hij vroeger altijd danste met zijn vrouw. Hier vertelde hij heel trots over. Echt mooi om te horen. Na deze leuke dienst ben ik nog boodschappen gaan halen. Omdat Nicole en ik allebei geen zin hadden om te koken hebben we heerlijke pizza’s gehaald. Ik ging deze dag op tijd naar bed want na 3 dagen vroeg op staan was ik erg moe.

Donderdag 13 juni 2019

Avonddienst

Tijdens deze dienst liep ik mee met Sergio, de verpleegkundige. We begonnen met het uitzetten van de medicatie voor de volgende dag. Rond 4 uur kwam een collega naar het kantoor van de verpleegkundige gerend om door te geven dat een cliënt zich niet lekker voelde dus wij stormde naar boven. Deze cliënt was helaas niet lekker geworden en er de ambulance werd gebeld. Die waren er binnen een aantal minuten al. Omdat ik niet veel verstond van wat ze zeiden heb ik alleen maar geholpen met het vasthouden van de infuuszak. De cliënt werd met de brancard naar ambulanceauto gebracht. Het was allemaal erg hectisch. Maar ik vond het erg interessant om te zien. Na dit moment ben ik weer gaan werken op de pg-afdeling, in de tussentijd dat dit gebeurde kwam de nieuwe verpleegkundige om te kijken hoe een avonddienst te werk gaat op stage. Dat was een hectische binnenkomer. Daarna liep zij mee met Sergio.

Samen met Nicole heb ik deze hectische avonddienst afgemaakt en de cliënten naar bed gebracht. Ook stonden we met 2 jonge collega’s die redelijk goed wat Engels kunnen spreken. Dit is altijd erg fijn omdat je dan ook met hun kan communiceren zonder dat je erg allemaal handgebaren bij moet gaan doen.

Toen ik thuiskwam ben ik direct mijn bed ingekropen omdat ik de volgende dag er weer vroeg uit moest. Dan slaat 30 + graden en geen siesta er toch wel in.

Vrijdag 14 juni 2019

Ochtenddienst 4

Op deze dag stond er een ochtenddienst op de planning samen met Anna en Nicole. Tijdens deze dienst hielp ik mee aan de pg kant. Het was een rustige ochtenddienst en ik heb goed kunnen werken. Na deze dienst ben ik heerlijk thuis op de bank gaan zitten. Wat was dit even lekker. Iets later op de middag ben ik nog even wat gaan rondlopen op de boulevard. We hebben heerlijke kip met broccoli en gebakken aardappelen gegeten. Na het eten heb ik nog even gebeld met het thuisfront in Nederland. Wat is dat toch fijn dat dat nu gewoon allemaal kan!

Na het bellen zijn Anna, Georgia en ik naar het andere appartement van de studenten die hier ook wonen in Alicante gegaan om daar op hun dakterras naar vuurwerk te kijken. Dit vuurwerk was alvast een voorproefje van de erg leuke feestweek die volgende week op 22 juni zal starten hier in Alicante. Het was echt prachtig om te zien.

Zaterdag 15 juni 2019

Weekend mag beginnen!

Ik heb op deze dag heerlijk uitgeslapen en heb ik daarna wat wasjes gedraaid. Ook ben ik weer wat boodschappen gaan halen want ja de melk was op…

Ik heb in de middag heerlijk samen met Jeantien, Roos en Georgia op het strand gelegen. Ook zijn we een paar keer in de zee gedoken om af te koelen. Wat was het een heerlijk dagje. Rond 6 uur zijn wij teruggelopen naar het appartement onder genot van een heerlijk ijsje. Na het avondeten zijn Nicole, Anna, Georgia en ik naar het andere appartement gegaan. En hebben we een erg gezellig maar zeker ook late spelletjesavond gedaan.

Nou dat was me een drukke werkweek! De tijd gaat echt snel voorbij maar ja dat zeg ik iedere week. Nu ga ik genieten van mijn vrije zondag. Adios!

Veel liefs,

Hannah

1. Kitty Schiffers:
    16 juni 2019
    Leuk pm je verhaal weer te horen. Wat gaat het snel. Als ik lees dat je over 3 weken weer naar huis komt. Geniet nog mogen van het leb
  2. Bettina:
    16 juni 2019
    Pittig weekje achter de rug! Weer interessant om te lezen! De rijd vliegt om dus geniet van je laatste 3 weekjes.
    Groetjes,
    😎🤗
  3. Dorine:
    16 juni 2019
    Nog maar drie weken Hannah? Het lijkt wel gisteren dat je in je eentje op het vliegtuig stapte. Ik vind het mooi om te lezen wat je al allemaal geleerd en meegemaakt hebt in die korte tijd. Mooi meid!! Op naar je volgende week in Spanje. Groetjes.
  4. Oma:
    17 juni 2019
    Ha Hannah, heel fijn om te lezen dat je het leven en werken in Spanje nog altijd prettig en ook interessant vindt. Wordt het vuurwerk in Alicante ook aan de kust afgestoken? Ga maar zo vaak mogelijk kijken , ze maken prachtig vuurwerk , héél professioneel en héél indrukwekkend. Zekker gaan zien!! Groetjes en a big hug van ons.
  5. Giny Krijgsman:
    17 juni 2019
    Hoi Hannah, geweldig om te lezen hoe je het allemaal doet in Spanje. Wat zul je er veel van hebben geleerd. Jouw reisverslagen zijn leuk om te lezen en geven een goed beeld van de werkwijze in het verpleeghuis. De tijd gaat super snel en dan gaat het weer richting Nederland met heel veel ervaringen. Super dat je dit doet. 👍👍👍 groetjes Giny