Week 2 in Alicante

5 mei 2019 - Alicante, Spanje

Mijn eerste volle week op stage!

Hola allemaal!
Wat leuk allemaal die reacties op mijn eerste blog! Nu ga ik jullie een stuk vertellen over de 2 de week in Alicante.

Wat is deze week voorbij gevlogen! Pap en mam waren deze week op bezoek. Dit was erg gezellig! We hebben veel gezien van Alicante.
Op stage begint het nu ook te wennen en ik herken al een aantal Spaanse woorden. Ook leer ik de zorgvragers en collega’s beter te kennen. Het bevalt me erg goed op stage, al is de zorg heel anders dan in Nederland. Maar ja, dat is ook wel logisch.

Nou waar waren wij gebleven…

Zondag 28 april 2019
Eindelijk veel zon en een vrije dag!

Op zondag hebben wij allemaal vrij op stage! Dit is super fijn. Even een dagje rustig aan doen. Omdat pap en mam op bezoek waren, was dit voor mij niet het geval 😉. Maar wel hebben we in de ochtend rustig aan gedaan. Ofja ik heb de eerste blog geschreven.

In de middag hebben wij rond gelopen. We zijn naar het welbekende wijkje ‘Santa Cruz’ gelopen. Dit is een oude volksbuurt. Hier zijn smalle straatjes met veel oude huizen, er hangt een Spaanse sfeer, maar ook héééél véééél trappen….. De meeste bewoners zitten op de straat, ze kletsen, eten en maken veel kabaal, een gezellige boel dus.
Wij zijn in Santa Cruz bij een Spaanse bar gaan zitten. Hier kreeg je heerlijke tapas, alles was vers bereid. Dit was erg lekker!

Als je in Alicante komt dan moet je zeker eens langs de Spaanse bar in Santa Cruz, want het is erg leuk om te zien! Ik zal wat foto’s plaatsen van deze prachtige wijk.
In de avond rond 8 uur, want ja in Spanje gaan dan pas de meeste restaurants open, hebben pap, mam en ik heerlijk genoten van de lekkere tapas bij het leuke en gezellige restaurant ‘El garage bar’.

Maandag 29 april 2019
Heerlijke dag met zon! De toerist uithangen!

Op deze dag had ik vrij van stage dus samen met pap en mam ben ik naar de ‘Castillo de Santa Bárbara’ gegaan. Dit oude Moorse kasteel ligt op de 166 meter hoge berg Benacantil. We zijn omhoog gegaan met de lift. Dit ging veel sneller dan lopend terug! Eenmaal aangekomen bij het kasteel hebben we genoten van het mooie uitzicht van de stad Alicante.  Omdat het kasteel tot 1962 werd gebruikt als gevangenis kon je hier nog veel van zien. Nadat we de hele middag hebben rondgelopen boven op de berg zijn we langzaam naar beneden gelopen.

Het uitzicht over Alicante en de zee was schitterend.  Eenmaal beneden hebben we een heerlijke crêpe met ijs gegeten als traktatie 😉 bij de gezellige zaak ‘Garden’. Daarna zijn we rustig terug gelopen naar het appartement van pap en mam. Hier hebben we nog zitten kletsen onder genot van een drankje op het grote balkon. Vandaag dus vooral toeristische dingen gedaan en genoten van het mooie weer.

Dinsdag 30 april 2019
Veel Betadine!

Op deze dag had ik een dagdienst samen met Nanda, zij woont in het andere huis in Alicante. De wekker ging om half 6 af en wat was dat vroeg na twee dagen vrij. Maar ja, toch maar opgestaan😉. Eenmaal aangekomen op stage heb ik weer op de PG-afdeling meegelopen. Het was een drukke, maar wel leuke stage dag. Ook mocht ik mee kijken met de wondzorg door de verpleegkundige Sergio. De wonden in Spanje worden bijna allemaal op dezelfde manier verzorgd, steriel en met veel Betadine, valt mij op. In Nederland krijgt iedere wond een eigen wondplan. In dit plan staan de benodigde materialen beschreven. In Spanje werken ze met standaard materialen, dit was voor mij wel even wennen.

Ook heb ik weer twee nieuw Spaanse woorden geleerd namelijk “sentate” (ga zitten) en “guapo” (knap). De bewoners zeggen vaak guapo chicca tegen mij. Erg leuk!
Na de leuke ochtenddienst ben ik naar het appartement van pap en mam gelopen. Deze lag maar 1 straat verder op, erg fijn! We hebben in de avond rustig aan gedaan en ik ben op tijd gaan slapen, want ik was kapot na de drukke ochtenddienst van stage.

Woensdag 1 mei 2019
De Dag van de Arbeid!

Omdat het op deze dag zo lekker warm was ging ik samen met pap naar het stand om in de zee te duiken. Mam genoot lekker van een kop koffie op het terras aan de zon. Eenmaal bij de zee vond ik het water toch erg koud, dus pap dook alleen in de zee. Ik ging lekker op het stand liggen.  Omdat het de Dag van de Arbeid was, was het erg druk op het strand want de meeste Spanjaarden hadden vrij.

Omdat ik deze dag avonddienst had moest ik alweer snel naar huis. Dit vond ik even spannend maar eenmaal aangekomen op stage ging het allemaal goed. Deze dienst vloog voorbij. Wel verwonde ik mij zelf aan een kapot raam. Ik had een snee in mijn vinger en bloedde behoorlijk.  Mijn vinger werd netjes verbonden door Sergio met natuurlijk véééél Betadine en een verbandje eromheen. Een pleister was voor mij ook goed. Tijdens deze dienst ging verder alles prima en ik mocht al meer dingen zelf doen, zoals zorgvragers naar bed brengen. Dit vond ik erg fijn.

Ook kreeg ik te horen dat de volgende dag een pelgrimstocht was in de stad en of wij, de Nederlandse  studenten, wilden mee lopen samen met Laura, Eef (haar man) en wat locals van Alicante. Dit wilde ik zeker doen. Omdat we om half 8 moesten verzamelen ging ik op tijd naar bed.

Donderdag 2 mei 2019
Pelgrimstocht Santa Faz!

Eigenlijk had ik deze dag een ochtenddienst. Maar omdat we de pelgrimstocht naar Santa Faz gingen lopen kregen we vrij van stage. De weg naar het verzorgingshuis was afgezet en er reden van ons uit geen bussen. In overleg met de leidinggevende kregen we dus vrij.
Samen met mijn medestudenten en wat locals/kennissen van Laura begon ik aan de pelgrimstocht van Santa Faz. Het is een jaarlijks feest voor de mensen uit Alicante, ze wandelen vanuit de kathedraal in de stad naar het klooster in Santa Faz. Hier wordt een dienst gehouden en de hoofddoek van Veronica vereerd. Deze tocht was vanaf ons vertrekpunt iets meer dan 10 kilometer lopen. Ongeveer 300.000 mensen liepen hier aan mee. Iedereen liep met een bamboestok met tijm eraan. Ook werd er veel muziek gemaakt door de fanfare. Tijdens de tocht vertelde een van de locals, die met ons mee liep, van alles over de verschillende gebouwen waar we langs zijn gelopen. Zij sprak goed Engels. Dit was erg fijn!

Eindelijk na 3 uur lopen waren we aangekomen bij Santa Faz. Daar was van alles te doen. Van een kermis tot kraampjes met van alles en nog wat.  Na afloop zijn we weer met de bus naar Alicante gegaan.
Op de boulevard hebben we nog samen wat gedronken en een heerlijk ijsje gegeten. Daarna ben ik samen met pap en mam naar hun appartement gegaan. Hier was ik toch wel erg moe en ben ik heerlijk op de bank in slaap gevallen. Ach ja ook lekker toch!
Om de laatste avond van pap en mam goed af te sluiten zijn we weer gaan uiteten.

Vrijdag 3 mei 2019
Afscheid nemen is toch moeilijk!

Het was helaas de laatste dag dat pap en mam in het zonnige Spanje waren. Omdat pap en mam pas in de avond de vlucht hadden zijn we nog in de ochtend de stad gaan verkennen. We zijn begonnen bij de arena ‘Plaza de Toros’. Dit is een arena waar ze met stieren vechten. Hier hebben we even in het museum rond gelopen. Omdat binnenkort in de arena een concert is, waren ze druk bezig met het opbouwen van het podium. Daarna hebben we naar Mercado Central de Alicante gewandeld, dit is een mega markt. Op de onderste verdieping heb je kraampjes met veel verschillende soorten groente en vis. Op de begane grond heb je allemaal kraampjes met slagers. Ik wist niet dat er zo veel soorten vlees te koop is. We zijn bij een bar heerlijke pinchos (dit is een soort tapas op brood) gaan eten.

Rond 3 uur zijn we op de bus gestapt naar het vliegveld, omdat pap en mam naar huis gingen. Daar hebben we afscheid genomen van elkaar. Dit was wel even moeilijk, maar lang leve Whatsapp en Skype.
Nadat ik afscheid heb genomen ben ik weer met de bus naar huis gegaan. In de avond heb ik heerlijk gekookt voor de andere meiden in ons appartement.

Zaterdag 4 mei 2019
Uitslapen, huishouden en avonddienst!

Nadat ik heerlijk heb uitgeslapen, ben ik naar de Mercadona (de plaatselijke supermarkt) geweest om mijn wekelijkse boodschappen te doen. Na wat wasjes draaien en de vaatwasser uit en in inruimen (want ja dat hoort er nu ook bij, hier in Spanje heb ik geen lieve mam die dat opruimt, alles blijft gewoon staan) begon mijn avonddienst. Het was weer een drukke avond.  Ik mocht veel zelfstandig doen. De avond vloog weer voorbij.

Hoe heb ik deze week ervaren?
Deze week was erg leuk, maar ook erg druk. De week was erg druk, omdat ik mijn vaste stage uren moest lopen en tegelijkertijd waren pap en mam ook hier.
Maar ik heb wel véééél leuke dingen gezien van de mooie stad Alicante.

Ik wil jullie weer bedanken voor het lezen van deze blog. Ik ga nu lekker genieten van mijn vrije zondag! Adios!

Liefs Hannah

1. Nicole Bemelmans Gouverne Heer:
    5 mei 2019
    Héérlijk om te lezen Hanna. Geniet van al je ervaringen toppertje. Dikke kus de Bemelmansjes 😘
  2. Miranda:
    5 mei 2019
    Superleuk om te lezen mup, nog heel veel plezier😘😘
  3. Dorine:
    5 mei 2019
    Oooo Hannah, wat ontzettend leuk om te lezen dit. Je gaat als een trein meid. Ik wens je een fijne nieuwe week toe met weer veel nieuwe ervaringen. 😘
  4. Elianne:
    Het was ook een gezellige week. Heel veel plezier nog in Spanje. XXX Mam
  5. Sylvia:
    5 mei 2019
    Leuk Hannah zo te lezen geniet je volop .
    Gr en veel plezier nog
    Gr Sylvia 😘
  6. Pascalle Wierts:
    5 mei 2019
    Weer een heel mooi blog geschreven Hannah😘
    Fijn dat jullie zo een leuke week gehad hebben.
  7. Nathalie:
    5 mei 2019
    Ook wij hebben weer van je blog genoten.
    Wat ga jij thuiskomen straks met een hoop ervaring en avonturen. Dikke knuf van ons. 💋
  8. Oma:
    5 mei 2019
    Zo leuk om te lezen dat die (voor ons) ouderwetse en gezellige tafereeltjes van kletsende oudjes en jongeren ook in de grotere plaatsen voorkomen. Dat is wat Spanje zo leuk maakt als je er oog voor hebt. Fijn dat je stage en de nieuwe collega's al beginnen te wennen. We kijken uit naar het vervolg.

Big hugs Oma en OPa
  9. Mary:
    6 mei 2019
    Lieve Hannah,
    Super leuk om te lezen en wat een belevenissen! Geweldig... natuurlijk ook fijn dat pap en mam kwamen kijken in Spanje... 😉... veel plezier nog lieve Hannah. Ik verheug me op je nieuwe blog. Liefs Mary
  10. Marion Goessens:
    10 mei 2019
    Hannah, Wat leuk om al je belevenissen te lezen. Al wat gewend aan de Spaanse zorg en gelukkig ook tijd om te genieten van het goede Spaanse leven.
    Ik wens je een hele fijne, gezellige en leerzame tijd . Dag guapa chica !!
    Lieve groeten
    Marion Goessens
  11. Renée:
    10 mei 2019
    Wat fijn dat het zo goed bevalt! En dat je je weg al begint te vinden.
    Voor ons erg leuk om te lezen!
    Geniet ervan met volle teugen! :-)

Groetjes,
    Renée